mandag 6. februar 2017

Erik Grandelius flasher 8A+ og går 8B og 8A+ - på en dag i Rogaland

Erik Grandelius hadde sin beste buldredag i dag, og kanskje den beste enkelt dagen for noen buldrer i Norge? Han varmet opp med å flashe bulderen Stenbukken grad 8A+ i Dirdal, og fortsatte med å gå Slopestyle (grad 8B) på et litt hemmelig sted og Whore of Babylon (grad 8A+) på Stavtjønn. De tre bulderne ligger i Rogaland og er kanskje de mest kjente av de hardeste bulderne i buldrefylke nr.1 i Norge.
Martin Mobråten har også tidligere flashet Stenbukken.
Slopestyle tror jeg er tredjebestigning etter Tore Årtun og Thilo Schroter (hjelp meg hvis jeg tar feil).
Som Tore Årthun så presist oppsummerer det: "damn! Erik Grandelius har harva over rogis de siste dagene".

Erik har tidligere flashet Talib, med 8A+ grad på Vingsand. Det er vel i tillegg til de to bare superfinnen Nalle Hukkatavail som har klart det samme med flash av Talib og en annen bulder på samme grad i Norge.
Det er litt mer flashing på denne graden i utlandet av norske klatrere, ihvertfall så har Thilo gjort det i Sør-Afrika med både 8A+ og 8B. Ut over dette husker jeg ikke helt, så hjelp meg gjerne der også.

Erik er fra Lund i Sverige, og regnes som en av de beste svenske klatrerne. Men han bor for tiden i Oslo hvor han studerer matematikk, og er ellers en av de største norgesvennene på klatresiden med en hel haug store bestigninger - fra storvegger på Blåmannen til 9a-ruter og nå også en buldredag som jeg i forbifarten ikke kan huske at noen har matchet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar